על פי דרישות החוק בתי עסק בישראל מחוייבים בהתקנת אחד או יותר מאמצעי הגנה ואיתור דלקות בזמן לטובת מתן מענה הדרוש בזמן הקצר ביותר ככל הניתן וזאת במטרה לצמצם פגיעה ברכוש וחיי אדם, כאשר בין האמצעים הזמינים ויעילים שקיימים כיום בשוק ניתן לציין את שלושת המרכיבים הבאים: מערכת גילו עשן, מערכת כיבוי אש ואמצעי אזר כגון מטפי כיבוי אש מסוגים שונים שמתלווים למערכות גילוי עשן וכיבוי אש ונותנים מענה ראשוני, מהיר ונקודתי אם כי לעיתים ניתן לראות שעצם הפעלתם של מטפים לכיבוי אש, ניתן פתרון מלא לבעיה.

יעילותם של אמצעי הגנה בפני שרישה הוכחה לא פעם וזו הסיבה שהפכו עם לסטנדרט בכל בית עסק, אבל בכדי שיעילותם לא תיפגע וישרתו נעמנה את בעלי המקום ואת הסביבה, חשוב להקפיד על בדיקות תקינות מטפים ומערכות כיבוי אש המותקנים בעסק.

לכל שלושת המרכיסבים של הגנה בפני דלקות חשיבות וייעוד שונה ולפי מה שנכתב קודם שילוב בין שלושתם נותן מענה מקצועי בעת הצורך, כאשר לעיתים בנוסף לכל אלו, עסקים רבים מוסיפים שכבת הגנה נוספת ע בית העסק שלהם וזאת באמצעות מוקד צופה שבאמצעות מערכות צפיה מרחוק בודקים מצב העסק באופן ויזואלי ממוקד מרוחק.

לאחר התקנת מערכות ואביזרים לכיבוי אש במקום, מחוייבים בעלי עסקים לבצע פעם בתקופה בדיקת תקינותם וכשירותם של אמצעי הגנה בפני שריפה ובמידה ואחת המערכות או אמצעי הגנה הופעל בעת חשש לשריפה או דלקה אמתית במקום, מחוייב ע"פ החוק בעל המקום לבצע בדיקת תקינות המערכת לאחר שהייתה בשימוש וזאת במטרה לבדוק האם שום חלקיה לו ניזוקו בגלל המקרה (כל הנ" לפי התקן 129 של הרשות הארצית לכבאות והצלה).

אותו יחס גם בנוגע לבדיקת תקינות מטפים ככל שהיו בשימוש, כאשר המטף מופעל באמצעות לחץ שדוחף החוצה את המילוי שלו, כאשר ישנם מטפים שונים וייעודם שונה ביחס לסוג דלקה זה יכול להיות:

מטפי כיבו אש מסוג אבקה – מטפים מסוג זו נועדו לכיבוי האש באמצעות אפקט חניקת החמצן ויכולים להתאים לכל סוג של שריפה כמו לדוגמא דלקה של של נוזלים דליקים, דלקת מוצקים או דלקה שהמקור שלה בחשמל.

מטפי כיבו אש מסוג קצף – מטפים מהסוג קצף פועלים על בסיס מים ומכבים שריפות באמצעות הפעלת אפקט הקירור של אזור הבעירה וחניקת החמצן. מטפי קצף יכולים להתאים לכיבוי שרפות של דברים מוצקים ונוזלים דליקים.

מטפי כיבו אש מסוג גז הלון – מטפי מסוג גף הלון יכולים להתאים לצורך כיבוי של דברים בוערים ע"י הפעלת אפקט של קירור מקור הדלקה או שטח בוער ויכולים להתאים למקרי דלקות של דברים מוצקים מוצקים או שהמקור שלהן בחשמל.

 

המידע במאמר באדיבות פורטל ריפיל העוסק בתחום בדיקת מטפים וציוד לכיבוי אש וגילוי עשן www.refill.co.il

דילוג לתוכן