דרכון פולני – שאלות נפוצות

מאז כניסתה של פולין להסכם המדינות של האיחוד האירופאי, השגרירות בישראל אינה נחה לרגע. זה התחיל בעשרות, מאות ואלפי ישראלים שהחלו להגיש מסמכים מתאימים על מנת לקבל אזרחות פולנית, וכיום כבר מדובר במאות אלפי בקשות שהוגשו וממתינות לאישור. הסיבה להתלהבות הרבה היא שאזרחות פולנית טומנת בחובה גם דרכון פולני יוקרתי שמהווה דרכון אירופאי לכל דבר ועניין, על שלל ההטבות שמקבלים מחזיקי דרכון זה.

בשורות הקרובות נענה על שאלות נפוצות הקשורות להוצאת אזרחות ודרכון פולניים, כך שתוכלו להתחיל את ההליך כאשר אתם מבינים פחות או יותר את סדר העניינים בנושא.

האם כל אדם שיש לו קשר דם פולני זכאי לקבל אזרחות ודרכון פולניים?

למרבה הצער לא. אמנם חוק האזרחות הפולני הנוכחי קובע כי כל אדם שהוא צאצא של אזרח פולני רשאי להוציא אזרחות ודרכון מקומיים בעצמו, אך יש לקחת בחשבון כי ישנם מקרים בהם אותם "פולנים" איבדו את אזרחותם במהלך השנים, ולכן גם הצאצאים שלהם לא יוכלו להשיבה.

כמו כן חשוב לדעת כי חוק האזרחות הפולני השתנה במהלך השנים, ולכן בכל בחינת בקשה יש להתחשב בקריטריונים שהחוק כלל באותה התקופה. למשל,  אדם ששירת בצבא זר לפני שנת 1951 איבד את אזרחותו הפולנית. גם אשה שעזבה את פולין טרם שנת 1951 בהיותה לא נשואה לפולני, חדלה מהיות אזרחית פולין מאותו הרגע. משום שמדובר בחוקים סבוכים מאוד, חשוב מאוד לקבל ייעוץ מתאים באשר לכל מקרה לגופו.

האם אפשר לצאת לדרך מבלי שיהיו בידינו התעודות המתאימות?

זה נכון שהרשויות בפולין מאפשרות את השבת האזרחות לצאצאיהם של פולנים שלא איבדו את אזרחותם, אך הבעייתיות הגדולה בהליך קשורה להשגתן של כל ההוכחות הנדרשות לשם כך, כגון תעודות הלידה של אותם הפולנים, תעודות הפטירה שלהם וכו'. במקרים רבים רוב המסמכים או שהושמדו במלחמות העולם השונות או שנמצאים בפולין ולא בהישג יד.

ועדיין, ניתן בהחלט לצאת לדרך בכל זאת, וכל מה שצריך זה להסתייע במשרד עורכי דין שמתמחה בכך. למשרד שכזה יש את כל הקשרים הרצויים בארכיוני משרד הפנים הפולני, כך שאתם יכולים להיות רגועים כי יש מי שיעשה את כל העבודה בשבילכם לשם איתור כל ההוכחות.

האם מקבלים את הדרכון הפולני באופן אוטומטי?

על מנת לקבל דרכון פולני יש ראשית כל לזכות באזרחות הנכספת. תהליך הוצאת האזרחות נמשך  כשנתיים בערך. תקופת הזמן הזו כוללת את איתור המסמכים הרלבנטיים, תרגום שלהם, השגת חתימות נוטריון ואפוסטיל, וכמו כן את העבודה הרבה מאחורי הקלעים של משרד עורכי הדין והשגרירות הפולנית. לאחר פרק זמן זה מוזמן הישראלי לקבל את אזרחותו החדשה. במעמד זה ניתן למלא את הטפסים המתאים להוצאת הדרכון המקומי, דרכון אירופאי לכל עניין ודבר.

האם כדאי לעבור את ההליך לבד?

מי שמסוגל לעבור את הליך הוצאת האזרחות והדרכון הפולניים בעצמו, הוא מי שמחזיק בידיו את כל המסמכים המתאימים ואף מצוי בקשרים טובים עם הגורמים הרלוונטיים בפולין עצמה. מאחר וב- 99% מהמקרים זה לא המצב, אין שום סיבה לעבור את הדרך הסבוכה והמסועפת לבד, מה גם שכל טעות תגרור המתנה ארוכה נוספת שעלולה לחבל בסיכויי הבקשה. לכן צרו קשר בהקדם עם משרד עורכי דין מתאים העוסק בליווי לקוחותיו לבדיקת זכאות לקבלת אזרחות ודרכון של פולין  – וצאו לדרך!

דילוג לתוכן